Regulamin organizacyjny z dnia 13 listopada 2019r.
Załącznik do zarządzenia Nr 11/2019
Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy
w Siemiatyczach z dnia 13.11.2019r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W SIEMIATYCZACH
Siemiatycze, 13 listopad 2019 r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin określa zasady działania i organizację Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach.
§ 2. Ilekroć w dalszej części Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach jest mowa o:
- „regulaminie” - należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach,
- „MOPS” - należy przez to rozumieć Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Siemiatyczach,
- „Dyrektor” - należy przez to rozumieć Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach,
- „Główny Księgowy” - należy przez to rozumieć Głównego Księgowego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach,
- "kierowniku” - należy przez to rozumieć kierującego komórką organizacyjną,
- „komórkach organizacyjnych” - należy przez to rozumieć wyodrębniony organizacyjnie element struktury MOPS realizujący zadania określone w niniejszym regulaminie tj. działy.
§ 3.
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Siemiatyczach jest jednostką organizacyjną Miasta Siemiatycze, nie posiadającą osobowości prawnej.
- MOPS jest jednostką organizacyjną przy pomocy, której Dyrektor wykonuje zadania według właściwości rzeczowej i miejscowej na podstawie obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Miasta Siemiatycze, zarządzeń Burmistrza Miasta Siemiatycze oraz zarządzeń własnych.
- Siedziba MOPS znajduje się przy ul. 11 Listopada 35a w Siemiatyczach, placówka jest czynna od poniedziałku do piątku, w następujących godzinach: poniedziałek od 8.00 do 16.00, a od wtorku do piątku od 7.30 do 15.30.
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Siemiatyczach jest pracodawcą, w rozumieniu przepisów kodeksu pracy, w stosunku do zatrudnionych pracowników.
Rozdział II
Zasady kierowania pracą MOPS.
§ 4.
- Pracą Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach kieruje Dyrektor na podstawie udzielonego przez Burmistrza Miasta Siemiatycze pełnomocnictwa.
- Dyrektor odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie MOPS i reprezentuje go na zewnątrz.
- Dyrektor wykonuje zadania statutowe MOPS przy pomocy Głównego Księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych.
- Główny księgowy i kierownicy komórek organizacyjnych MOPS kierują bezpośrednio podporządkowanymi działami w ramach kompetencji określonych przez Dyrektora.
- Gospodarkę finansową MOPS prowadzą i są za nią odpowiedzialni Dyrektor i Główny księgowy.
§ 5.
- Dyrektor odpowiada za realizację zadań MOPS.
- Do kompetencji Dyrektora należy:
- zapewnienie prawidłowego funkcjonowania MOPS i kierowanie jego działalnością,
- dokonywanie czynności prawnych w zakresie określonym w pełnomocnictwie,
- planowanie pracy MOPS, w tym sporządzanie planów finansowych,
- wykonywanie funkcji pracodawcy w stosunku do pracowników MOPS,
- kształtowanie polityki kadrowej, szkoleniowej, płacowej, finansowej i socjalno-bytowej w oparciu o obowiązujące przepisy,
- wydawanie aktów wewnętrznych w formie zarządzeń, regulaminów i instrukcji, wytycznych i komunikatów.
- Dyrektora MOPS podczas nieobecności zastępuje Kierownik Działu Pomocy Rodzinie.
- W przypadku nieobecności Dyrektora i Kierownika Działu Pomocy Rodzinie – zastępstwo pełni Kierownik Działu Pomocy Środowiskowej.
§ 6.
- Główny księgowy sprawuje nadzór i prowadzi gospodarkę finansową oraz księgowość MOPS zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Do zadań Głównego Księgowego należy:
- prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- prawidłowe dysponowanie środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunkach bankowych zgodnie z zatwierdzonym planem finansowym,
- organizowanie przyjmowania, obiegu i kontroli dokumentów księgowych w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych i należytą ochronę mienia,
- dokonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
- sporządzanie sprawozdań i analiz z wykonania budżetu,
- dokonywanie kontroli wewnętrznej,
- kierowanie pracą podległych pracowników, ustalanie zakresów czynności, występowanie nagradzanie oraz pociągnięcie do odpowiedzialności,
- sporządzanie projektów planów finansowych na podstawie zgłoszeń kierowników komórek organizacyjnych,
- nadzór nad zgodnym z przepisami prawa przeprowadzeniem i rozliczeniem inwentaryzacji majątku MOPS.
- W celu realizacji swoich zadań Główny Księgowy:
- określa zasady według, których mają być wykonywane przez inne komórki organizacyjne MOPS prace niezbędne do zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej oraz księgowości, kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej – poprzez przygotowanie projektów zarządzeń,
- otrzymuje na swój wniosek niezbędne informacje i wyjaśnienia od pracowników komórek organizacyjnych, jak również wgląd do dokumentów i wyliczeń będących źródłem tych informacji i wyjaśnień.
- Główny Księgowy jest kierownikiem Działu Księgowości.
§ 7.
- Do zadań Kierowników komórek organizacyjnych MOPS należy:
- organizowanie i kierowanie pracą w podległej komórce organizacyjnej,
- doskonalenie umiejętności zawodowych własnych oraz podległych pracowników,
- zapewnienie należytego wykonywania zadań w podległej komórce organizacyjnej,
- nadzór nad właściwym wypełnieniem obowiązków przez podległych pracowników, zapewnienie właściwego wykorzystania czasu pracy i przestrzeganie dyscypliny pracy przez podległych pracowników,
- opracowywanie planu finansowego wydatków podległej komórki organizacyjnej i realizacja zadań przydzielonych zadań w oparciu o plan finansowy MOPS, przy ścisłej współpracy z Działem Księgowości MOPS,
- przestrzeganie zasad wydatkowania środków publicznych ujętych w planie finansowym MOPS przydzielonym na zadania realizowane w nadzorowanej komórce organizacyjnej oraz ich bieżące monitorowanie i zapewnienie ścisłej współpracy z Działem Księgowości MOPS,
- nadzór merytoryczny nad sporządzaniem list wypłat świadczeń, dyspozycji dokonywania wydatków związanych z realizacją przydzielonych zadań,
- nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem mienia MOPS,
- nadzór nad sporządzonymi przez podległych pracowników analizami, sprawozdaniami oraz przekazywanie ich zgodnie z właściwością, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,
- nadzór nad prawidłowością gromadzonych danych, z uwzględnieniem ich kompletności, chronologii, a także ich przechowywania i udostępniania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- reprezentowanie komórki organizacyjnej wobec innych komórek organizacyjnych MOPS oraz zapewnienie sprawnego przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi komórkami,
- udzielanie organom i instytucjom wyjaśnień i opinii dotyczących spraw podległej komórki organizacyjnej, a nie zastrzeżonych dla Dyrektora,
- przygotowanie informacji przeznaczonych do zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej MOPS oraz na potrzeby komunikacji społecznej w zakresie realizacji obowiązków wynikających z przepisów o dostępie do informacji publicznej,
- przygotowanie opisów stanowisk pracy, w tym ustalenie zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności dla podległych pracowników,
- wnioskowanie w sprawach zatrudnienia, szkolenia, wynagradzania, awansowania, nagradzania oraz do pociągnięcia do odpowiedzialności dla podległych pracowników,
- zapewnienie właściwego podziału prac między poszczególne stanowiska pracy, ustalenie systemu zastępstw oraz doboru odpowiedniego personelu do realizowanych zadań,
- wyrażanie zgody na udzielanie urlopów wypoczynkowych, okolicznościowych, odbioru nadgodzin oraz opiniowanie wniosków o udzielanie urlopów bezpłatnych,
- dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników oraz kontrola zaleceń z nich wynikających,
- identyfikacja i analiza ryzyka oraz ustalanie metod przeciwdziałaniu ryzyku w podległej komórce organizacyjnej.
- Zadania, o których mowa w ust. 1 stanowią zakres zadań zastępcy kierownika w zakresie powierzonych zadań – kierowanie komórką organizacyjną w przypadku nieobecności kierownika.
Rozdział III
Struktura organizacyjna MOPS
§ 7.
- Funkcjonowanie MOPS opiera się na zasadzie służbowego podporządkowania, podziału czynności służbowych i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
- Strukturę organizacyjną MOPS tworzą:
- Dyrektor / D /,
- Dział Pomocy Środowiskowej / DPŚ /,
- Dział Pomocy Rodzinie /DPR /,
- Dział Księgowości / DK /,
- Dział Administracyjny / DA /,
- Świetlica Środowiskowa „Siemiatycki Klub Juniora” / ŚŚ /.
- Dyrektor określa ilość etatów w MOPS, ustalając obsadę komórek organizacyjnych.
- Zadania i zakres kompetencji i odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach określa się w zakresach czynności.
§ 8.
- Działami kierują kierownicy oraz główny księgowy.
- Działy dzielą się na stanowiska pracy.
- Dyrektor może tworzyć stanowiska zastępcy kierownika działu.
- W przypadku nieobecności kierownika działu jego obowiązki sprawuje zastępca kierownika, w przypadku utworzenia takiego stanowiska lub pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
Rozdział IV
Zadania Działów
§ 9.
- Do wspólnych zadań działów należy:
- przestrzeganie prawa i aktów prawnych,
- wzajemna współpraca,
- rzetelne, efektywne i terminowe wykonywanie zadań,
- pogłębianie wiedzy i doskonalenie się w wykonywaniu zadań,
- usprawnienie własnej organizacji , metod i form pracy,
- przygotowanie określonych ocen, analiz, informacji i sprawozdań,
- kreowanie inicjatyw społecznych,
- organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony i zabezpieczenia posiadanego mienia oraz informacji niejawnych,
- ochrona danych osobowych przetwarzanych w MOPS,
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach klientom,
- kompetentna i sprawna obsługa interesantów.
- Do zadań Działu Pomocy Środowiskowej należy:
- rozpoznanie i diagnozowanie potrzeb mieszkańców,
- świadczenie pomocy i prowadzenie dokumentacji w zakresie świadczeń pomocy społecznej,
- prowadzenie działalności profilaktycznej i resocjalizacyjnej,
- współdziałanie z instytucjami , organizacjami publicznymi i pozarządowymi w zakresie pomocy społecznej,
- realizacja zadań własnych i zadań zleconych wynikających z ustawy o pomocy społecznej,
- prowadzenie spraw w ramach zadań zleconych gminie w ramach ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych z budżetu państwa,
- podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych z zakresu pomocy społecznej,
- realizacja zadań gminy wynikających z ustawy o wspieraniu i pieczy zastępczej,
- realizacja zadań gminy wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
- Do zadań Działu Pomocy Rodzinie należy:
- realizacja zadań z ustawy o świadczeniach rodzinnych,
- realizacja zadań z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych i zaliczce alimentacyjnej,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o dodatkach mieszkaniowych,
- realizacja zadań wynikających z ustawy prawo energetyczne w zakresie dodatków energetycznych,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „ za życiem”,
- prowadzenie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych,
- realizacja zadań wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry Start”.
- Do zadań Działu Księgowości należy:
- obsługa finansowo-księgowa Ośrodka,
- opracowanie projektu planu finansowego i całokształtu budżetu,
- prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej,
- prowadzenie spraw płacowych,
- sporządzanie sprawozdań i bilansu,
- gospodarowanie środkami trwałymi MOPS i zabezpieczenie jego mienia,
- koordynowanie realizacji postanowień Prawo Zamówień Publicznych,
- koordynowanie spraw z zakresu egzekucji administracyjnej.
- Do zadań Działu Administracyjnego należy:
- prawidłowa i terminowa realizacja świadczeń z pomocy społecznej,
- prowadzenie postępowań administracyjnych z pomocy społecznej,
- opracowanie sprawozdań z pomocy społecznej,
- obsługa sekretariatu i spraw kancelaryjnych oraz zapewnienie prawidłowego obiegu korespondencji,
- prowadzenie archiwum zakładowego,
- dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej,
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym klientów MOPS,
- prowadzenie spraw kadrowych pracowników MOPS, w tym:
- akt osobowych, ewidencji czasu pracy i wszelkich dokumentów dotyczących stosunku pracy,
- spraw związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych,
- spraw związanych z rekrutacją pracowników, szkoleniami, praktykami, stażami, wolontariatem,
- kierowanie pracowników na badania lekarskie,
- prowadzenie ewidencji delegacji służbowych,
- nadzór i rozliczanie ewidencji wyjść w godzinach służbowych,
- organizowanie szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych dla pracowników,
- kontrola dyscypliny pracy.
- sporządzanie umów cywilnoprawnych i porozumień oraz prowadzenie ich rejestru,
- obsługa administrowania i funkcjonowania MOPS, w tym:
- organizacja zaopatrzenia materiałowo technicznego i dokonywanie zakupów zgodnie z obowiązującymi przepisami i procedurami wewnętrznymi,
- prowadzenie spraw dotyczących remontu, napraw i konserwacji sprzętu i wyposażenia,
- utrzymanie w czystości pomieszczeń MOPS,
- gospodarowanie pieczęciami i tablicami MOPS.
§ 10.
- Do zadań realizowanych przez Świetlicę Środowiskową „Siemiatycki Klub Juniora” należy :
- zapewnienie dzieciom i młodzieży:
- opieki i wychowania,
- pomocy w nauce,
- organizacji zajęć w czasie ferii i wakacji,
- organizacji czasu wolnego poprzez zabawę, prowadzenie zajęć o charakterze sportowo-rekreacyjnym oraz rozwój zainteresowań,
- organizacja zajęć profilaktycznych, ogólnorozwojowych, korekcyjnych i kompensacyjnych,
- zajęć o charakterze kulturalno-oświatowym,
- organizowanie spotkań okolicznościowych dla uczestników świetlic i ich rodzin
- zapewnienie dzieciom i młodzieży:
- Cele świetlicy, zasady pobytu, prawa i obowiązki wychowanków i ich opiekunów prawnych, rodzaj dokumentacji dotyczącej dziecka oraz sposób jej prowadzenia określa regulamin świetlicy środowiskowej „Siemiatycki Klub Juniora” opracowany przez kierownika świetlicy i wprowadzony zarządzeniem Dyrektora MOPS.
Rozdział V
Załatwianie skarg i wniosków
§ 11.
- Interesanci w sprawach petycji, skarg i wniosków przyjmowani są przez Dyrektora MOPS w każdą środę tygodnia w godzinach od 10-tej do 14-tej.
- Petycje, skargi i wnioski rozpatrywane są przez Dyrektora MOPS, a w razie jego nieobecności przez Kierownika Działu Pomocy Rodzinie.
Rozdział VI
Zasady podpisywania pism i dokumentów
§ 12.
- Dyrektor, Główny Księgowy oraz osoby kierujące pracą podległych komórek organizacyjnych podpisują dokumenty i pisma dotyczące spraw należących do ich właściwości zgodnie z podziałem kompetencji.
- Dyrektor MOPS podpisuje:
- zarządzenia,
- dokumenty kierowane do organów administracji rządowej i samorządowej,
- odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
- materiały na sesje Rady Miasta,
- plany i sprawozdania z wykonania dochodów i wydatków oraz dotyczące działalności MOPS,
- oświadczenia o kontroli zarządczej,
- umowy cywilnoprawne w zakresie objętym pełnomocnictwem,
- dokumenty dotyczące stosunku pracy oraz pomocy socjalnej,
- dokumenty z zamówień publicznych.
- Dyrektor MOPS , upoważnieni pracownicy podpisują decyzje administracyjne zgodnie z zakresem upoważnienia, pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Miasta Siemiatycze.
- W czasie nieobecności Dyrektora zarządzenia, dokumenty i inne pisma określone w ust. 2 podpisuje upoważniony przez Dyrektora Kierownik Działu Pomocy Rodzinie.
- Upoważnieni przez Dyrektora pracownicy maja prawo podpisywania pism w sprawach wynikających z zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 13.
Organizację pracy, obowiązki MOPS jako zakładu pracy oraz obowiązki pracowników związane z procesem pracy określa regulamin pracy.
Metryka strony